Alarmsystemen voertuigen
Diefstal van en uit auto’s en bedrijfswagens is aan de orde van de dag, waardoor zowel eigenaren van deze auto’s als verzekeringsmaatschappijen worden gedupeerd, die dat vervolgens weer op de eigenaar doorbelast d.m.v. premieverhogingen.
Bij Ride-automotive kunt u terecht voor alle soorten SCM-goedgekeurde alarmsystemen.
1. BLOKKEERSYSTEMEN
Deze systemen blokkeren op elektronische wijze minimaal de brandstoftoevoer en de ontsteking. Daarmee wordt verhinderd dat het voertuig kan starten en rijden. Vanaf 1998 zijn alle voertuigen in Europa door de fabrikanten voorzien van een dergelijke startblokkering. Dit is een wettelijke eis. Alle blokkeersystemen schakelen automatisch in zodra de sleutel uit het contact wordt genomen.
2. ALARMSYSTEMEN
Een alarmsysteem bewaakt door middel van detectoren de auto. Detectoren zijn componenten die veranderingen aan of in een auto waarnemen (bijv. portierschakelaar).Mocht er iets veranderen aan of in de auto dan geven de detectoren dit door middel van een elektrisch signaal door aan de Centrale Controle en Stuureenheid. De stuureinheid bepaalt of het alarmsysteem in werking wordt gesteld. (bijv. afgaan van de sirene, startmotor onderbreken). Alarmsystemen schakelen niet automatisch in, dat moet u als gebruiker doen. De meeste systemen schakelen wel weer binnen enkele minuten een startbeveiligingsdeel in.
3. VOERTUIGVOLGSYSTEMEN
De nieuwste generatie electronische voertuigbeveiliging bestaat uit systemen die het mogelijk maken een voertuig na diefstal terug te vinden. De meeste systemen maken hierbij gebruik van een plaatsbepaling op basis van GPS en een verbinding via het mobiele telefoonnetwerk. Bij dit systeem is het voertuig aangesloten op een gecertificeerde meldkamer (PAC) die de melding van diefstal ontvangt en de opvolging regelt door de politie. De resultaten van deze systemen zijn redelijk spectaculair. Tot op heden zijn meer dan 90 % van de met een dergelijk volgsysteem uitgeruste voertuigen binnen enkele uren na de diefstal door de politie teruggevonden.
De klassenindeling:
Klasse 1
bestaande uit een elektrisch systeem met minimaal twee automatisch inschakelende blokkeringen, geen detectie en geen alarmering:
– minimaal twee blokkeringen (startmotor + extra blokkering, niet zijnde de
startmotoronderbreking)
N.B.: Af-fabriek systemen voldoen reeds met een onderbreking op het motormanagement
Klasse 2
bestaande uit minimaal twee automatisch inschakelende blokkeringen, detectie en alarmering.
– minimaal twee automatische blokkeringen conform klasse 1
– omtrekdetectie en ruimtelijke detectie;
– akoestische signalering
– optische signalering
Klasse 3
bestaande uit minimaal twee automatisch inschakelende blokkeringen, detectie, alarmering alsmede een noodstroomsirene, uitgebreid met hellingdetectie.
– blokkering conform klasse 1 alsmede blokkering startmotor
– omtrekdetectie en ruimtelijke detectie
– optische signalering
– hellingdetectie
– akoestische signalering door middel van een noodstroom sirene
Klasse 4
bestaande uit een elektrisch systeem dat voldoet aan de eisen van SCM voorschrift AA03 voor klasse 1, 2 of 3 alsmede een voertuigvolgsysteem dat aan de eisen van het SCM voorschrift TT03 voldoet:
– beveiligingssysteem conform klasse 1, 2 of 3
– een systeem dat de positie van het voertuig kan bepalen en dit kan doorgeven aan de meldkamer.
Klasse 5
bestaande uit een elektrisch systeem dat voldoet aan de eisen van SCM voorschrift AA03 voor klasse 3 systemen gekoppeld aan een voertuigvolgsysteem dat aan de eisen van het SCM voorschrift TT03 voldoet:
– Beveiligingssysteem conform klasse 3
– een systeem dat de positie van het voertuig kan bepalen en dit kan doorgeven aan de meldkamer
– Dit systeem dient geactiveerd te worden wanneer het alarmsysteem in alarm gaat
Z-systeem
Voertuigen die reeds voorzien zijn van een SCM-goedgekeurd af-fabriek systeem conform klasse 1, kunnen voorzien worden van een aanvullend alarm dat bediend kan worden door de originele afstandsbediening van het voertuig. Dit Z-alarm heeft de volgende functies:
– Optische signalering
– Omtrekdetectie en ruimtelijke detectie
– Hellingdetectie
– Akoestische signalering door middel van een noodstroom sirene
– 1 blokkering te gebruiken (indien nodig) voor de startmotoronderbreking bij klasse 3.
Voor al uw bedrijfsverzekeringen en particulieren verzekeringen bent u bij Toeras aan het juiste adres